Cinta Sejati Seorang Ibu Dan Nasihat Terhadap Anak-anaknya

Segala Puji bagi Allah yang telah menciptakan sekelian makhluk, Maha Suci Allah daripada segala sifat kekurangan dan sifat makhluk. Maha Besar Allah yang telah memberikan kemenangan kepada Islam dan menjadikan Islam sebagai agama yang diredhai.Firman Allah S.W.T. yang bermaksud : Sesungguhnya agama (sistem hidup) yang diridhai disisi Allah ialah Islam.(Qs.Ali Imran:19).Sudah lama ana tak update blog ni dek kerana kesibukan dan masalah yang mengiringi ana.

Insya Allah, dengan izin-Nya akan ana kongsikan cerita dibawah dengan kalian, dan mudah-mudahan cerita ni, memberikan kita teladan dan semangat didalam hidup kita untuk terus memelihara dan memperjuangkan Islam.Baca Sepenuhnya..

Ekonomi Islam : Jenis Saham Menurut Pandangan Para Fuqaha

Saham ialah sejumlah unit pemilikan pelabur dalam syarikat perkongsian/awam, yang berbeza keadaannya dengan jumlah bahagian modal dalam syarikat individu. Ia juga bermaksud satu transkrip atau sijil yang diberikan kepada pelabur sebagi penyataan haknya yang sebenar dalam pemilikan modal syarikat. Baca Sepenuhnya...

Jumaat, 13 Jun 2008

..:::Cara nak buat Read More:::..


Assalamualaikum....Ku mulai tulisan ku dengan..Alhamdulillah, segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam, selawat dan salam keatas junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w, ahli keluarga baginda, para sahabat, dan orang2 soleh yang mengikuti jalan Baginda s.a.w..





Insya Allah utk posting kali ni dengan sedikit pengetahuan, ana nak cuba terangkan sedikit tentang cara nak buat "read more" atau orang kampung panggil "baca selengkapnya", walaupun ada sedikit masalah semasa nak buat artikel ni, sebab kod2 yang ana paparkan disini pada mulanya sukar dipaparkan disebabkan ianya tag2 HTML yang boleh didetect secara langsung oleh generator HTML..sekarang dah siap, Alhamdulillah...

Tetapi artikel ni untuk pengguna yang menggunakan template baru jer...ada setengah blogger suka membuat read more dalam blog diorang, namun ada juga yang lebih suka biarkan macam tu je, sebab senang nak baca, tak payah nak klik untuk baca seterusnya..Apa-apa pun bagi sahabat yang ingin mencuba sila ikuti langkah-langkah seperti berikut:



* Sign in seperti biasa di blogger..


* Lepas tu Klik Setting


* Klik Formatting


* Pada layar paling bawah tu, ada text area kosong disamping tulisan Post Template, isi text area kosong tersebut dengan kod di bawah ini :



<div class="fullpost">




</div>




* Klik butang Save Settings


Tujuan memasukkan kod ini adalah supaya ketika sahabat nak posting artikel, kod tersebut secara langsung muncul tanpa harus tulis kod tu terlebih dahulu, jadi membantu kita agar tidak harus selalu mengingat kod tersebut.



Langkah seterusnya iaitu menambahkan kod pada template, sahabat2 sila ikuti langkah berikut :

* Klik menu Dasboard


* Klik menu Layout


* Klik menu Edit HTML


* Klik tulisan Download Full Template


* Setelah selesai sila save dulu template tersebut, tujuannya untuk mengelakkan risiko apabila terjadi kesalahan ketika melakukan editting pada template atau sebagai back up, dan sahabat2 masih ada back up data untuk mengembalikannya seperti semula


* Tandakan pada kotak di sebelah tulisan Expand Widget Template, jangan lupa tandakan dulu yup, sebab kalau tidak, nanti tak sesuai dengan langkah selanjutnya :


* Sila tunggu sekejap ketika proses sedang mula, selepas sahabat tandakan pada kotak tadi..


* Selepas itu sahabat2 kena cari kod berikut pada kod template sahabat2 :




<div class='post-body'>




* Copy kod HTML di bawah ini kemudian paste di bawah kode tadi



<b:if cond='data:blog.pageType == "item"'>




<style>.fullpost{display:inline;}</style>



<p><data:post.body/></p>



<b:else/>



<style>.fullpost{display:none;}</style>







Kalau tidak jumpa kod tersebut, cuba pergi kepada layar bahagian atas sekali klik pada Edit>>Find this page (bagi yang guna Mozilla Firefox), lepas tu masukkan perkataan <div class='post-body'> secara automatik akan di detect...

Sekiranya tidak jumpa juga, taipkan pada ruangan tadi juga dengan kod ni
<p><data:post.body/></p>
, biasanya kod ni berada dibawah kod <div class='post-body'>.

Tetapi kalau sahabat2 tidak jumpa kod tersebut dan terdapat selain kod tersebut contohnya <div class='entry'> tukar je kod tu dengan kod <div class='post-body'>..


* Kemudian lihat bahagian bawah sehingga terlihat kod berikut ini seperti yang ana terangkan diatas tadi :




<p><data:post.body/></p>



* Copy kod HTML di bawah ini kemudian paste di bawah kod tadi




<a expr:href='data:post.url'>Read More......</a>



</b:if>





* klik butang Save Template

* O.k Selesai...





Ni cara nak Posting Artikel

* Klik menu Posting


* Klik menu Edit HTML, maka secara automatik sahabat2 akan nampak kod yang telah kita setting tadi, iaitu :



<div class="fullpost">




</div>





* Tuliskan artikel yang sahabat2 ingin letakkan pada blog (tulis sikit je hanya sekadar pengenalan untuk baki artikel seterusnya) sebelum kod iaitu diatasnya:




<div class="fullpost">



* Tulis keseluruhan baki artikel sesudah kod di atas tadi dan sebelum kod :




</div>



* Klik butang PUBLISH POST


* Klik tulisan Open New Window untuk melihat hasil dari postingan kita, kemudian lihat apakah hasilnya berjaya ke tak. Jika tak, mungkin ada bahagian yang tertinggal. Cuba lihat kembali langkah-langkah diatas..Ana memohon kemaafan jika ada ksilapan dalam artikel ini..harap sahabat2 boleh perbetulkan ye...


One response to “..:::Cara nak buat Read More:::..”

Farhan Rais berkata...

Salam akhi..syukran atas bantuan ini..alhamdulillah dapat jugaka ana buat read more tu stelah pning kepala ana memikirkannya.syukran sekalai lagi..Jazakallahukhair jaza'