Cinta Sejati Seorang Ibu Dan Nasihat Terhadap Anak-anaknya

Segala Puji bagi Allah yang telah menciptakan sekelian makhluk, Maha Suci Allah daripada segala sifat kekurangan dan sifat makhluk. Maha Besar Allah yang telah memberikan kemenangan kepada Islam dan menjadikan Islam sebagai agama yang diredhai.Firman Allah S.W.T. yang bermaksud : Sesungguhnya agama (sistem hidup) yang diridhai disisi Allah ialah Islam.(Qs.Ali Imran:19).Sudah lama ana tak update blog ni dek kerana kesibukan dan masalah yang mengiringi ana.

Insya Allah, dengan izin-Nya akan ana kongsikan cerita dibawah dengan kalian, dan mudah-mudahan cerita ni, memberikan kita teladan dan semangat didalam hidup kita untuk terus memelihara dan memperjuangkan Islam.Baca Sepenuhnya..

Ekonomi Islam : Jenis Saham Menurut Pandangan Para Fuqaha

Saham ialah sejumlah unit pemilikan pelabur dalam syarikat perkongsian/awam, yang berbeza keadaannya dengan jumlah bahagian modal dalam syarikat individu. Ia juga bermaksud satu transkrip atau sijil yang diberikan kepada pelabur sebagi penyataan haknya yang sebenar dalam pemilikan modal syarikat. Baca Sepenuhnya...

Ahad, 31 Ogos 2008

Perutusan Khas Sempena Ramadhan Dari Encik Mann Muslimz...

Assalamualaikum....

Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang telah menciptakan sekelian makhluk dan alam seisinya. Selawat dan Salam keatas junjungan besar nabi kita Nabi Muhammad S.A.W. ahli keluarga serta para sahabat Baginda.

Ahlan Wasahlan ya Ramadhan..Setelah beberapa bulan menuggu akhirnya bulan yang mulia yang dinanti-nantikan tiba. Tanggal satu Ramadhan semua umat Islam tak kira yang muda, tua, kaya, miskin, setelah cukup syarat mukallaf semuanya diwajibkan berpuasa, tak leh nak memonteng. Inilah masanya untuk mertabiahkan diri dengan amalan2 yang boleh menyucikan diri dari dosa seperti membanyakkan amalan2 sunat, membaca al-Quran dan mengkhatamnya, solat sunat tarawih ( masa aku kecik2 dlu diorg sebut Tarawikh aku pun kdg2 terikut2 jgk), solat tahajjud, banyakkan bersedekah kalau boleh tabaruuk la apa yang ada, dan berzikir kepada Allah S.W.T.

Firman Allah yang bermaksud: "Bulan Ramadhan, yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan (antara yang benar dan salah)." (maksud al Baqarah: 185)

Sempena bulan yang mulia ni, janganla bulan puasa ni dijadikan alasan untuk malas2 bekerja, talaqi dan sebagainya (termasukla aku ni)..Hendaklah menjaga tingkah laku dan diri daripada perkara-perkara yang dilarang ketika berpuasa. Inilah tarbiyah untuk membersihkan jiwa yang telah dikotori selama beberapa bulan yang lalu.

Disamping itu,janganla kita lupakan saudara-saudara kita yang berada di dalam kancah peperangan yang ditindas oleh musuh-musuh Islam, terutama di Palestin, Iraq, Filipina, Thailand dan seumpamanya. Marilah kita sama-sama menitipkan doa dibibir, mengangkat dan menadah tangan memohon doa kepada Allah S.W.T. supaya saudara-saudara kita diberikan perlindungan dan pertolongan oleh Allah S.W.T. Hulurkan tangan memohon doa, untuk saudara-saudara kita.

Sesungguhnya Ramadhan banyak mengajar kita tentang nilai-nilai yang baik untuk menjadi muslim, mukmin dan hamba kepada Allah S.W.T. Kedatangan Ramadhan mengajar kita supaya tunduk dan mengikut perintah Allah S.W.T., bersabar dalam segala hal, mendekatkan diri kepada Allah S.W.T., merapatkan ukhwah dan mahabbah sesama muslim dan sebagainya.

Jadi rebutlah peluang yang ada ni, dengan berlumba-lumba mengumpulkan saham untuk bekalan kita di akhirat kelak. Janganla dibulan yang mulia ni kita membazir, kerana Ramadhan datang mengajar kita supaya berjimat cermat, bukan berbelanja mengikut hawa nafsu.Hidangkanlah telinga kita dengan helwa alunan ayat-ayat suci Al-Quran Al-Karim, bukan dengan konsert-konsert yang boleh melalaikan kita.

Akhir kalam dari aku, Ramadhan kini kau datang, amat rugilah orang-orang yang tak mahu merebut fadhilat yang ada padamu.Sekali kau datang belum tentu kami akan bertemu dengan mu kembali pada tahun akan datang. Kemungkinan ketika itu kami telah pun dijemput untuk menghadap Yang Mencipta diri kami dan dirimu iaitu Allah Rabbul 'Izzati..

"Saya Dengan Ini Mengisytiharkan Kita mula Pose hari ni.....Pose ye jgn tak Pose...."

Wa Allahu 'Alam...



2 Responses to “Perutusan Khas Sempena Ramadhan Dari Encik Mann Muslimz...”

penlighted berkata...

i'm sorry i can't understand...anyway
just dropping by....showin some love from
http://lightedpen.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

tanniah us salaman naik calon exco..smoga bertambah kematangan dalam meneraju pimpinan.thabat for Islam.